اصل و اساس توسل چيست؟ مطمئناً ما نميتوانيم از كساني كه قبلاً از دنيا رفتهاند براي خود كمك بخواهيم، پس چرا شيعه از امامان كمك ميخواهند؟ آيا شما ميتوانيد توضيحي براساس قرآن و احاديث سني بمن بدهيد؟
جواب:
زندگي بشر همواره براساس بهرهگيري از وسائل و اسباب طبيعي استوار بوده و در كنار آن بهره گيري از وسائل معنوي مورد سفارش قرآن كريم و احاديث نبوي (ص) و ائمه معصومين (ع) قرار گرفته است و بهرهگيري از وسائل معنوي را توسل ميگويند.
قرآن كريم در سورة اعراف آيه 180 توسل و بهرهگيري از اسماء حسني را مطرح ميكند، همچنين توسل به دعاي صالحان كه برترين نوع آن، توسل به ساحت پيامبران و اولياي خاص خداوند است از آية 64 سورة نساء، و آيه 5 سورة منافقون استفاده ميشود.
و اما در مورد قسمت دوم سؤال:
طبق عقيدة اسلامي، مرگ به معناي عدم و نيستي نيست بلكه انتقال از عالمي به عالمي ديگر است، و ارواح مقدس پيامبران و امامان در جهان برزخ مي باشند و از درك و شعور فوق العادهايي برخوردار هستند،
علاوه، در جائي كه قرآن تصريح ميكند شهداي راه حق، حيات و زندگي دارند، بطريق اولي، پيامبران و اولياي خاص الهي كه بسياري از آنان شهيد شدهاند از حيات برتر و بالاتري برخوردار هستند.
همة ما مسلمانان در پايان نماز به شخص پيامبر گرامي اسلام (ص) سلام ميفرستيم كه اگر بنا باشد پيامبر (ص) سلام ما را نشنوند و پاسخي ندهند، قطعاً كار لغوي انجام ميدهيم!!
پيامبر اسلام در جنگ بدر دستور دادند اجساد مشركان را در چاهي ريخته و سپس با همة آنان سخن گفت، يكي از ياران رسول خدا عرض كرد: آيا با مردگان سخن ميگوئيد؟ حضرت (ص) فرمود: شما از آنان شنواتر نيستيد! (صحيح بخاري ج 5 باب قتل ابي جهل ـ سيرة ابن هشام ج2 ص 292)
بنابراين در جائيكه مشركان مرده شنواتر از زندهها باشند، وضعيت امامان و انبياء الهي كاملاً روشن است.
نتيجه اينكه: ارواح مقدس اولياي الهي در اين دنيا صاحب نفوذ و تأثير بوده و جا دارد مؤمنين به اين ارواح مقدس و طيب توسل جويند.